Je ekologičtější benzinový či naftový motor?

Je ekologičtější benzinový či naftový motor?


Dnes jsou v podstatě ve všech automobilech spalovací motory. Jistě, existují i ty elektrické, avšak těch je stále ještě minimum. A vzhledem k tomu, jak důležitá se v posledních letech stává ekologie, je jasné, že chceme vědět, který z nich je v tomto ohledu lepší. I odpůrci elektrických automobilů totiž mohou mít starost o životní prostředí.

 

V první řadě je nutné si uvědomit, že i když jsou benzín i nafta oba vyráběny z ropy, proces je rozdílný. To také znamená, že rozdílné budou i spaliny, které vyprodukují. A právě zde je ten kámen úrazu: které z nich jsou pro naše životní prostředí přínosnější? Je samozřejmě jasné, že ani jeden jí příliš neprospívá. Rozdíl je však v tom, jakým způsobem jí, a v konečném důsledku i nám, škodí. Rozdíl zde totiž je, a to poměrně podstatný. Záleží tedy nakonec na tom, co nám přijde přijatelnější.

 

silnice během zácpy

 

Naftový motor je „čistší“, to znamená, že neprodukuje tolik jedovatých zplodin. Na druhou stranu však jeho spaliny obsahují vyšší množství skleníkových plynů. Více tak přispívá ke globálním změnám klimatu, a tedy i ke zhoršení situace na naší planetě.

 

Benzínové skleníkových plynů zase tolik nemají, avšak najdeme v nich mnohem víc škodlivých látek. Otravují tedy přírodu a i nás lidi ve svém nejbližším okolí. To se projevuje především ve městech, kde je velká koncentrace jak dopravy, tak i lidí. Není pak divu, že nemocnost je zde podstatně vyšší.

 

doprava ve městě

 

Ani jedno tedy není ideální řešení. Nelze se tedy divit, že se snažíme najít alternativní pohony, jako jsou auta elektrická či na vodíková paliva. Ta však zatím mezi řidiči příliš úspěchů neslaví, především pro své vysoké pořizovací náklady, nízkou dojezdovou vzdálenost a relativní nespolehlivost.

 

Nezbývá nám tedy, než abychom se s touto situací prozatím smířily. Jistě, vidíme snahy ze strany vlád tyto alternativní pohony protlačovat, avšak tyto naráží na odpor občanů. A jejich vůli se vlády zkrátka musí podřídit.

Published by